ESOK Uutiskirje 6/2009

• 1. Ajankohtaista
    • Oppaita opiskelijavalintojen esteettömyyden ja opiskelijoiden monenlaisuuden huomioon ottamiseksi.
    • Esteettömyys korkeakoulujen verkkosivuilla arviointi 2009.
    • Korkeakoulujen opiskelija- ja henkilöstöjärjestelmien esteettömyyden testaus kesällä 2009.
    • Esteettömyys- ja yhdenvertaisuusosaajat hakusessa.
    • Esteettömyys oppilaitoksissa -verkkopalvelu.
    • Tulevia tapahtumia.
  • 2. ESOK-hankkeessa tapahtuu.
  • 3. Haastattelu: Kynnyksiä karsimaan.
  • 4. Mukaan ESOK-hankkeeseen?

1. Ajankohtaista

2. ESOK-hankkeessa tapahtuu

• Lisää opasmateriaalia tulossa: ADHD:n, Aspergerin oireyhtymän, jännittämisen ja liikuntavammaisen opiskelijan huomioon ottaminen korkeakouluopiskelussa.
  • Kevään ESOK-seminaarissa ollut paneelikeskustelu saa jatkoa, kun panelistit kokoontuvat 29.9. keskustelemaan konkreettisista toimenpiteistä mm. verkostoyhteistyöstä, laadunvarmistuksesta ja tutkimuksesta. Ilmoita tukesi korkeakoulujen esteettömyyden yhteistyöverkoston luomiseksi!
  • Korkeakoulujen esteettömyystietojen keräys kansainväliseen HEAG-tietokantaan jatkuu. Tällä hetkellä tehdään kunkin maan kansallisia verkkosivuja, joilla esteettömyystiedot kuvaillaan. Tavoitteena on, että tietokanta on käytössä keväällä 2010. HEAG.

3. Haastattelu: Kynnyksiä karsimaan

"Opettajankoulutuksen sisällöissä esteettömyyden ja osallisuuden tulisi olla selkeästi esillä. Opettajille olisi myös tarjottava asiasta säännöllisesti täydennyskoulutusta." Merja Ylösen haastattelu Opettaja-lehdessä.

4. Mukaan ESOK-hankkeeseen?

Ota yhteyttä, jos haluat muidenkin tietävän opiskelun esteettömyyteen liittyvästä oman yhteisösi kehittämishankkeesta, esteettömyyden kehittämisen hyvistä käytännöistä tai kovista kokemuksista, koulutuksesta, nosteesta tai esteestä! Myös ehdotukset artikkelin kirjoittajiksi tai haastateltaviksi ovat tervetulleita. ESOK-hankkeen koordinaattorit odottavat viestiäsi:
Hannu Puupponen, hannu.puupponen@adm.jyu.fi
Merja Ylönen, merja.ylonen@diak.fi

Seuraava uutiskirje ilmestyy viikolla 40.