ESOK Uutiskirje 10/2008

• 1. Ajankohtaista
    • Vihreä kortti yhdenvertaisille opiskelumahdollisuuksille.
    • Esteettömän koulutuksen ja tapahtuman tarkistuslista.
    • Esteetön kirjasto -ohjeet.
    • Tasa-arvoiset oppimismahdollisuudet puhuttivat Vaasassa.
    • Korkeakouluilla moninaisia koulutustoiveita esteettömyydestä.
    • Celia Näkövammaisten kirjasto ja HY:n opiskelijakirjasto yhteistyöhön.
    • Huonokuuloisten tarpeita vähätellään työpaikoilla.
    • Tulevia tapahtumia.
  • 2. ESOK-hankkeessa tapahtuu
  • 3. Artikkeli: Kohti esteetöntä akateemisuutta.
  • 4. Mukaan ESOK-hankkeeseen?

1. Ajankohtaista

2. ESOK-hankkeessa tapahtuu

Korkeakoulujen valintakoesuositukset ovat lausuntokierroksella. Esteetön opiskelijavalinta -suositus on käytettävissä keväällä 2009. Suositusluonnoksen lausuntopyyntö.

Kuuden korkeakoulun yhdenvertaisuussuunnitelmat analysoidaan vuoden 2009 alussa. Analysoinnin perusteella rakennetaan ohjeistus yhdenvertaisuussuunnitelmien laatimiseksi ja luodaan indikaattorit suunnitelmien arvioimiseksi.

3. Artikkeli: Kohti esteetöntä akateemisuutta

Esteettömyys ja yhdenvertaisuus Helsingin yliopistossa.

Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan eli HYY:n päämääränä on esteetön ympäristö. ”Esteettömyys tarkoittaa sellaista ympäristöä, jossa kaikki ihmiset – niin vammaiset kuin vammattomatkin – pystyvät toimimaan yhdenvertaisesti riippumatta ominaisuuksistaan tai elämäntilanteistaan." Ajatus on kaunis, mutta miten se mahtaa toteutua käytännössä? Artikkeliin.

4. Mukaan ESOK-hankkeeseen?

Ota yhteyttä, jos haluat muidenkin tietävän opiskelun esteettömyyteen liittyvästä oman yhteisösi kehittämishankkeesta, esteettömyyden kehittämisen hyvistä käytännöistä tai kovista kokemuksista, koulutuksesta, nosteesta tai esteestä! Myös ehdotukset artikkelin kirjoittajiksi tai haastateltaviksi ovat tervetulleita. ESOK-hankkeen koordinaattorit odottavat viestiäsi:
Hannu Puupponen, hannu.puupponen@adm.jyu.fi
Merja Ylönen, merja.ylonen@diak.fi

ESOK-hankkeen väki toivottaa kaikille rauhallista joulun aikaa!

Tapaamme jälleen ensi vuonna esteettömyyden merkeissä.