ESOK Uutiskirje 8/2009

• 1. Ajankohtaista
    • ESOK-hankkeen loppuseminaari.
    • Esteettömyys oppilaitoksissa loppuraportti.
    • Järjestä koulutusta - ESOK osallistuu kustannuksiin.
    • Tulevia tapahtumia.
  • 2. Haastattelu: Oppiva-hanke kartoittaa ja kouluttaa.
  • 3. Artikkeli: Matkalla kohti kaikille avointa koulutusta Euroopassa?
  • 4. Mukaan ESOK-hankkeeseen?

1. Ajankohtaista

• Esteettömän opiskelun huominen: ilmoittautuminen ESOK-hankkeen loppuseminaariin 1.12.2009 on käynnissä!
  • Oppimisympäristöjen esteettömyyden tutkimus- ja tuotekehityshankkeessa kartoitettiin opasteita ja tiloja, tuotettiin Asiaa esteettömyydestä -DVD,  Esteetön oppilaitos -tietosivusto sekä esteettömyyden edistämisen toimenpideohjelma. Hankkeen loppuraportti. (.pdf, 28 sivua, 444 kt).
  • Hae asiantuntijoita ESOKin asiantuntijapankista ja kutsu heidät kehittämään korkeakoulusi esteettömyyttä.

2. Haastattelu: Oppiva-hankkeessa kartoitusta, koulutusta ja kokeiluja monenlaisten oppijoiden tueksi

Helena Korhonen Mikkelin ammattikorkeakoulu: "hankkeessa on kokeiltu erilaisia oppimisen apuvälineitä, mm. skannaavaa sanakirjakynää opinnäytetöiden tiedonhankinnan yhteydessä ja nettisivuja PDF-tulosteiksi helposti muuttavia ohjelmia. Samoin keväällä 2010 aloitetaan uutena tukimuotona kirjoittamispaja, jonne opiskelijat voivat tulla kirjallisine tehtävänantoineen ja saada tiedonhankinnan ja kirjoittamisen ohjausta suomen kielen opettajalta ja informaatikolta." Oppiva-hanke.

3. Artikkeli: Matkalla kohti kaikille avointa koulutusta Euroopassa?

Paula Pietilä: "opiskelijavaihdon näkökulma ohjaa tarkastelemaan myös yliopiston yleistä esteettömyyttä kriittisemmin: Onko yliopisto esteetön myös ulkomaalaiselle opiskelijalle?" Artikkeliin.

4. Mukaan ESOK-hankkeeseen?

Ota yhteyttä, jos haluat muidenkin tietävän opiskelun esteettömyyteen liittyvästä oman yhteisösi kehittämishankkeesta, esteettömyyden kehittämisen hyvistä käytännöistä tai kovista kokemuksista, koulutuksesta, nosteesta tai esteestä! Myös ehdotukset artikkelin kirjoittajiksi tai haastateltaviksi ovat tervetulleita. ESOK-hankkeen koordinaattorit odottavat viestiäsi:
Hannu Puupponen, hannu.puupponen@adm.jyu.fi
Merja Ylönen, merja.ylonen@diak.fi