ESOK Uutiskirje 9/2008

• 1. Ajankohtaista
    • Vammaisten yhdenvertaiset mahdollisuudet osaksi Bolognan prosessia.
    • Esteettömyyskoulutuskysely kokosi korkeakoulujen toiveita.
    • Koulutusaineistoja ESOKin sivuilla ja vanhojen seminaarien ja koulutusten ohjelmia.
    • Blogilinjalla liikuntavammaisen mietteitä yliopisto-opiskelun alkutaipaleelta.
    • Tools for Diversity hankkeen tuotteet verkossa.
    • Design for All –tuleviasuusfoorumi innoitti keskusteluun.
    • Kaipaatko vinkkejä lukivaikeuksisten tukemiseen?
    • Tulevia tapahtumia.
  • 2. Raportti: Esteettömyystyön ratkaisuja ja mahdollisuuksia.
  • 3. Haastattelu: Politiikkaa ja teologiaa - kokemuksia korkeakouluopiskelun esteettömyydestä.
  • 4. Mukaan ESOK-hankkeeseen?

1. Ajankohtaista

2. Raportti: Esteettömyystyön ratkaisuja ja mahdollisuuksia

Minna Koskinen, ESOK

Jyväskylän ammattikorkeakoulun vuosina 2007–2008 toimineen Esteettömät oppimisympäristöt -hankkeen päätösseminaarin antia: "korkeakoulujen esteettömyystyö on edennyt viime vuosina huimasti.  Jyväskylän ammattikorkeakoulussa on hankkeen aikana tunnistettu kehittämismahdollisuuksia, luotu niihin ratkaisumalleja sekä tuotu ne konkretiaksi käytäntöön." Raporttiin.

Amu Urhonen, opiskelija ja järjestöaktiivi

Amua ihmetyttävä asia on nihkeys rakentaa hissejä vanhoihin rakennuksiin:
”Eihän täällä ollut tuollaista modernia keittiötä tai cappuccino–konettakaan alun
perin”, Amu vertaa päärakennuksen kahvilan varustusta entiseen. ”Jos vanhoja
rakennuksia joka tapauksessa muutellaan, miksi juuri tasa-arvoa ja esteettömyyttä
luovat hissit pilaisivat ne?” Amu Urhosen haastatteluun.

4. Mukaan ESOK-hankkeeseen?

Ota yhteyttä, jos haluat muidenkin tietävän opiskelun esteettömyyteen liittyvästä oman yhteisösi kehittämishankkeesta, esteettömyyden kehittämisen hyvistä käytännöistä tai kovista kokemuksista, koulutuksesta, nosteesta tai esteestä! Myös ehdotukset artikkelin kirjoittajiksi tai haastateltaviksi ovat tervetulleita. ESOK-hankkeen koordinaattorit odottavat viestiäsi:
Hannu Puupponen, hannu.puupponen@adm.jyu.fi
Merja Ylönen, merja.ylonen@diak.fi

Vuoden viimeinen uutiskirje ilmestyy viikolla 50.