ESOK-hanke 2006-2011

Esteetön opiskelijavalinta -suositus

Yhdenvertaisuuslain (21/2004) mukaan työn teettäjän tai koulutuksen järjestäjän on tarvittaessa ryhdyttävä kohtuullisiin toimiin vammaisen henkilön työhön tai koulutukseen pääsemiseksi, jotta yhdenvertainen kohtelu tosiasiassa toteutuisi.

Korkeakoululla tulee olla politiikat ja toimintarakenteet, jotka varmistavat, että hakija voi saada esteettömän, ajantasaisen, kattavan ja totuudenmukaisen tiedon:

  • oppilaitoksen toimintakäytänteistä ja -ympäristöistä,
  • yksilöllisten ja henkilökohtaisten valintakoejärjestelyjen hakemisesta
  • hakijan omasta vastuusta tarvittavien järjestelyjen onnistumiseksi,
  • opiskelusta ja sen yleisistä edellytyksistä,
  • edellytyksistä toimia opiskeltavassa ammatissa ja työtehtävissä, joihin koulutuksessa hankittavat taidot antavat mahdollisuuden työllistyä,
  • valintakokeesta ja yksilöllisistä järjestelyistä,
  • koejärjestelyistä ja esteettömyysasioista vastaavista henkilöistä ja tahoista,

Hakijalla on oikeus päättää kertooko hän vammasta, sairaudesta tai muusta opiskeluun mahdollisesti vaikuttavasta seikasta.

Suunniteltaessa valintakoetta, kokeeseen valmistautumista ja koejärjestelyjä otetaan huomioon hakijoiden toimintakykyyn, kieleen ja kulttuuritaustaan liittyvä monenlaisuus.

Valintakokeessa otetaan huomioon hakijan todennetut yksilölliset tarpeet niin, että jokaisella on yhdenvertaiset mahdollisuudet osoittaa osaamisensa ja edellytyksensä. Koetilaisuudessa esteettömiä, tarpeen mukaan yksilöllisesti toteutettavia seikkoja ovat

  • koetilat ja kalusteet,
  • apuvälineet ja teknologia,
  • viestintä,
  • tehtävien ja kysymysten esittäminen,
  • vastaaminen,
  • asiantuntevien tulkkien, avustajien ja kirjurien saatavuus,
  • ajankäyttö,
  • valvonta ja
  • koetilanteen järjestelyistä tiedottaminen henkilöstölle, esimerkiksi valvojille.

Henkilöstön osaamista arvioidaan ja kehitetään vastaamaan yhdenvertaisten mahdollisuuksien toteuttamista opiskelijavalinnassa ja opiskelussa.

Opiskelijavalinnan esteettömyyttä ja yhdenvertaisuuden toteutumista arvioidaan ja kehitetään osana käytössä olevaa laatu- ja arviointijärjestelmää yhteistyössä mahdollisimman kattavasti erilaisten ryhmien ja yksilöiden kanssa.