6.12 Hakijat, joilla on ADHD

Valintakokeessa hakijan tulisi saada tarpeen mukaan käyttöönsä

• häiriötön ympäristö,
  • mahdollisuus valita istumapaikkansa,
  • mahdollisuus oman, rauhallisen tilan käyttöön,
  • selkeä ohjeistus suullisena ja kirjallisena,
  • apuvälineet, yleisimmin tietokone,
  • lisäaikaa,
  • tauot ja mahdollisuus liikkua.

ADHD-oireet ja siihen usein liittyvät liitännäisoireet vaihtelevat eri tavoin eri ihmisillä. Tämän vuoksi valintakokeen järjestelyjä olisi hyvä miettiä myös tapauskohtaisesti ja ottaa huomioon esimerkiksi lääkärin tai muun asiantuntijan lausunto.

Valintakokeesta tiedottamisen tulee olla selkeää, ja valintakoetilanteen yleisen ohjeistuksen on tärkeää olla saatavilla etukäteen. On hyvä kertoa mitä koetilanteessa tapahtuu, miten toimitaan, kuinka paljon aikaa on, keneltä voi kysyä lisätietoa jne.

Valintakoetilanteen tulisi olla mahdollisimman rauhallinen. Tarkkaavaisuushäiriöinen voi häiriintyä pienistäkin ympäristön ärsykkeistä, joten suositeltavaa olisi, että hän saisi valita esimerkiksi istumapaikkansa itse. Jollekin henkilölle voi koetilan edessä istuminen olla ensiarvoisen tärkeää, kun taas toinen haluaa istua takarivissä, josta hän voi katseellaan kontrolloida mahdollisia häiriötekijöitä. Joissakin tapauksissa valintakoe voisi olla tarkoituksenmukaista suorittaa yksin rauhallisessa tilassa.

Koetilanteessa ohjeistukset on hyvä antaa selkeästi vaihe vaiheelta sekä sanallisesti että kirjallisesti. Kirjallinen toimintaohje on tärkeä olla esillä koko kokeen ajan, koska työmuistin kapeus ja toiminnan ohjauksen ongelmat vaikeuttavat ohjeiden mielessä pitämistä sekä toiminnan itsenäistä suunnittelua ja toteuttamista. Hakijoilla, joilla on ADHD, tulisikin tarvittaessa olla mahdollisuus kysyä lisäohjeita oppilaitoksen nimeämältä henkilöltä.

Hakija, jolla on ADHD voi tarvita apuvälineitä valintakokeessa. Tietokone on näistä tavallisin. Tietokoneella kirjoittaminen on usein nopeampaa ja selkeämpää, erityisesti jos henkilöllä on lukivaikeutta, joka on tyypillinen liitännäisoire. Hakija voi tarvita myös lisäaikaa koetilanteessa, koska ADHD vaikeuttaa usein tarkkaavaisuuden ylläpitämistä pitkäkestoisesti.

Oppilaitoksissa olisikin hyvä miettiä, voiko koetilanteen järjestää vaiheittain, jolloin työn määrä ei kerralla olisi liian kuormittava tarkkaavaisuudelle. Jos koetilanne tulee järjestää yhden päivän aikana, tarvitsee hakijan, jolla on ADHD voida pitää välillä taukoja. Optimaalisen vireystason ylläpitämiseksi hakijalle tulee sallia tarvittaessa pieni motorinen liikehdintä.