ESOK-hanke 2006-2011

6.10 Hakijat, joilla on luki-vaikeus

Valintakokeessa hakijan tulisi saada tarpeen mukaan käyttöönsä

  • lisäaikaa,
  • häiriötön tila tai väljempi istumispaikka ja korvatulpat,
  • selkeästi esitetyt kysymykset ja vastausohjeet,
  • kysymyspaperissa selkeä ja riittävän suuri fontti,
  • mahdollisuus suulliseen kokeeseen,
  • tietokone ja muut tarvittavat apuvälineet,
  • arviointi, jossa kirjoitusvirheet eivät vaikuta kokeen tulosta alentavasti.

Monelle lukivaikeuksiselle hakijalle lisäaika on tärkein järjestely. Joku on hidas kirjoittaja ja tarvitsee aikaa tekstin tuottamiseen. Toinen taas saattaa olla hidas lukija ja tarvita lisäaikaa aineistotehtäviin.

Monen keskittymistä häiritsee, jos ihan vieressä istuu joku. Mahdollisuuksien mukaan tulisikin varata muutama rivi sellaiseen käyttöön, että opiskelijoilla on mahdollisuus istua väljemmin, tyhjä tuoli kummallakin puolella. Paras ympäristö on häiriötön ja hiljainen tila, mikä yleensä vaatii lisävalvojan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, voidaan vähimmäisratkaisuna tarjota korvatulppia valintakokeeseen osallistuville.

Koekysymykset tulee kirjoittaa selvällä ja tarpeeksi suurella fontilla, ja kappaleet ja kysymykset tulee erotella selkeästi toisistaan. Kysymykset muotoillaan siten, ettei niitä voi ymmärtää monella eri tavalla tai väärin. Jos yhdessä kysymyksessä on monta alakohtaa, ne numeroidaan selkeästi allekkain, ensin yleiskysymys ja sitten sitä seuraavat lisäkysymykset.

Myös valintakokeeseen vastaamisen ohjeistuksessa on hyvä muistaa selkeys ja tarkkuus. Jos kaikkiin kysymyksiin odotetaan vastausta, kannattaa mainita selvästi, että kysymykset eivät ole vaihtoehtoisia.

Monivalintatehtäviä pitäisi välttää. Suullisen vastaamisvaihtoehdon mahdollisuus on suositeltava. Lukivaikeuteen voi liittyä todella huono käsiala, ja tällöin tietokoneen käyttö tulisi sallia. Tietokoneen täytyy tietenkin olla irti verkosta. Koneen käyttämiseen on varattava tila, etteivät muut kokeeseen osallistuvat häiriinny.

Yleensä koetilan hyvä akustiikka ja valaistus ovat tärkeitä sekä hakijoille, joilla on kuulo- tai näkövamma että hakijoille, joilla on lukivaikeus. Kirjoitusvirheet eivät saa vaikuttaa arviointiin, vaan arvioinnissa tulee mitata todellista osaamista.

Sisältö