6. Yksilöllisten tarpeiden huomioon ottaminen

kuva7

Tässä käytetyn luokittelun tarkoituksena on auttaa korkeakoulujen henkilöstöä jäsentämään ihmisten erilaisuutta valintakoekäyntänteiden järjestämiseksi. Todellisuudessa luokat voisi muodostaa monella muullakin tavalla. Luokkien rajat ovat epämääräisiä, ja sama henkilö voi kuulua useisiin luokkiin samanaikaisesti tai eri yhteyksissä eri luokkiin. Lääketieteellisestä näkökulmasta muodostettu luokitus tai diagnoosi on ongelmakeskeinen ja sellaisenaan riittämätön sosiaalisen tai pedagogisen esteettömyyden kehittämiseksi. Yksinomaisena lähestymistapana lääketieteellisesti painottuva näkökulma voi olla jopa haitallinen. Tavoitteena tulee olla erilaisten ihmisten ja ympäristöjen mahdollisimman suotuisa vuorovaikutus.

Yksilöllisten järjestelyjen lähtökohtana tulee olla todennettu tarve, ei pelkästään vamma, sairaus tai kuuluminen johonkin ryhmään. Jos koesuoritusta haittaavia tekijöitä on useita, niiden yhteisvaikutus esimerkiksi ajankäyttöön on otettava riittävästi huomioon. Riippumatta vamman tai sairauden diagnooseista tarvittavat ratkaisut vaihtelevat henkilö- ja tilannekohtaisesti:

• sopeutuminen omaan vammaan tai sairauteen vaihtelee,
  • vaihtoehtoisten toimintatapojen hallinta vaihtelee,
  • oma suorituskyky vaihtelee,
  • apuvälineiden, avustajan ja tulkin tarve vaihtelee.

Ylioppilastutkintolautakunnan päätökset on perusteltua ottaa huomioon. Jos hakijalle on myönnetty ylioppilastutkinnossa erityisjärjestelyjä eikä hänen tilanteensa ole olennaisesti muuttunut, on johdonmukaista soveltaa vastaavia järjestelyjä.

Käytettävissä oleva dokumentaatio on kuitenkin vain suuntaa-antavaa tietoa. Hakijan tarpeiden, oppiaineen vaatimusten ja korkeakoulun käytänteiden yhteensovittamiseksi tarvitaan keskustelua hakijan kanssa sekä vuorovaikutusta eri tahojen välillä. Seuraavia erilaisia ryhmiä koskevia esimerkkejä voidaan käyttää tämän vuorovaikutuksen tukena.