4.2 Opiskelijavalintojen esteettömyyden tarkistuslista

Tarkistuslista on arviointiväline korkeakoulun eri toimijoille, muun muassa opiskelijavalinnasta vastaaville, esteettömyysasioista vastaaville, opinto-ohjaajille, opetushenkilöstölle, esimiehille ja johtajille.

1. Opiskelijarekrytointi

• Onko korkeakoulussa esteettömyysasioista vastaava henkilö?
  • Ovatko valintakokeita koskevat verkkosivut ja erimuotoiset asiakirjat esteettömiä?
  • Onko opetusjärjestelyjen ja opiskeluympäristöjen esteettömyys kuvailtu niin, että hakija voi arvioida niiden sisältämät vaatimukset ja mahdollisuudet?
  • Onko koulutuksen sisältämä toiminta kuvailtu niin, että hakija voi arvioida sen sisältämät vaatimukset?
  • Onko ilmeisimpien ammattien ja työtehtävien vaatimukset kuvailtu niin, että hakija voi arvioida niiden kiinnostavuutta ja edellytyksiään toimia niissä?
  • Ovatko edellä mainitut tiedot saatavilla molemmilla kotimaisilla kielillä ja myös englanniksi?
  • Onko hakijalla tarvittaessa tilaisuus tutustua henkilökohtaisesti korkeakouluun ja opiskeluun ennen valintakoetta?
  • Onko tieto tarvittavasta kirjallisuudesta hakijoiden saatavilla riittävän ajoissa (2 kk + kohtuullinen aika lukemiseen) ennen valintakoetta?
  • Ovatko koesuoritusten arviointikriteerit ja opiskelijoiden valintakriteerit hakijoiden saatavilla ennen valintakoetta?
  • Onko hakuohjeissa kuvailtu eri koeosuuksien toteutustapa niin, että hakija voi arvioida yksilöllisten järjestelyjen tarpeen?
  • Ilmoitetaanko valintakokeen tulokset esteettömästi?
  • Onko valintaa koskeva muutoksenhakumahdollisuus esitelty?

2. Valintakokeen suunnittelu

• Varmistetaanko koejärjestelyjen esteettömyys sen sijaan että mukautettaisiin arviointia?
  • Suositaanko aineistokoetta ja vapaasti saatavilla olevaa esteetöntä aineistoa kaikissa mahdollisissa tapauksissa?
  • Varmistetaanko kokeeseen tarvittavan kirjallisuuden saatavuus eri muodoissa?
  • Suunnitellaanko koetyypin päättämisen yhteydessä tarvittavat suoritusvaihtoehdot ja yksilölliset järjestelyt?
  • Haetaanko valintakokeiden suunnitteluun aktiivisesti mukaan vammaisia ja eri vähemmistöihin kuuluvia opiskelijoita?

3. Esteetön valintakoetilaisuus

• Onko koetilaisuuteen valittu mahdollisimman esteettömät tilat?
  • Onko koetilojen löytäminen tehty mahdollisimman helpoksi opastuksella ja ohjeistuksella?
  • Onko koetilaisuuden valvojat ja ohjaajat perehdytetty esteettömään viestintään?
  • Onko koetilaisuuden valvojat ja ohjaajat perehdytetty tavallisimpiin apuvälineisiin?
  • Onko henkilöstöä ohjeistettu, miten ongelmatilanteissa toimitaan?
  • Onko valvojilla yhteystiedot lähimpiin teknisiin asiantuntijoihin mahdollisten koetilanteessa sattuvien ongelmien varalta?

4. Yksilöllisten tarpeiden huomioon ottaminen

• Käytetäänkö ylioppilastutkintolautakunnan hakijalle myöntämiä järjestelyjä valintakoejärjestelyjen perustana?
  • Myönnetäänkö yksilölliset järjestelyt yhdenmukaisesti lääkärin tai asiantuntijan lausunnon perusteella?
  • Onko korkeakoululla toimielin tai asiantuntija, joka voi antaa järjestelyjä koskevan suosituksen?
  • Onko hakijalla tilaisuus keskustella tarvitsemistaan järjestelyistä asiantuntijan tai korkeakoulun esteettömyysasioista vastaavan henkilön kanssa ennen valintakoetta?

5. Opiskelijavalinnan esteettömyyden arviointi ja kehittäminen

• Arvioidaanko yhdenvertaisuuden toteutumista opiskelijavalinnoissa?
  • Kerätäänkö kaikilta hakijoilta palautetta kokeen ja järjestelyjen esteettömyydestä?
  • Kerätäänkö valintakoejärjestelyihin osallistuneelta henkilöstöltä palautetta?
  • Kehitetäänkö opiskelijavalinnan yhdenvertaisuutta yhteistyössä mahdollisimman monien erilaisten ryhmien ja yksilöiden kanssa?
  • Ovatko yhdenvertaisuuden toteutumista koskevat arvioinnit ja suunnitelmat julkisia?
  • Arvioidaanko opiskelijarekrytoinnin ja valintakoetiedotuksen määrää ja laatua?
  • Tarkistetaanko korkeakoulun ohjeet opiskelijavalinnan esteettömyyden toteuttamiseksi vuosittain arvioinnin perusteella?