3.1 Koetilat ja kalusteet

Tavoitteena on, että opastus ja pääsy koetilaan sekä tiloissa liikkuminen ja toimiminen ovat esteettömiä kaikille, myös pyörätuolia tai rollaattoria käyttäville. Näkövammaisten osanottajien liikkumista ja toimimista edistävät väri- ja korkeuseromerkinnät. Tila on vaivattomasti löydettävissä, ja sen lähellä samassa kerroksessa on liikkumisesteetön WC. Tilan akustiikka on hyvä, suullista esitystä ja kuuntelutehtäviä varten on käytössä äänentoistolaitteisto ja induktiosilmukka. Paikalla on säädettäviä istuimia ja pöytiä. Häikäisemättömän yleisvalaistuksen täydentämiseksi on tarjolla kohdevalaisimia.

ESIMERKKI Sähköpyörätuolia käyttävälle hakijalle ei löytynyt riittävän korkeaa pöytää. Korkeakoulun tilapalvelusta toimitettiin hakijalle pöytä "mittatilaustyönä". Myöhemmin pöydälle oli käyttöä myös muilla opiskelijoilla ja hakijoilla.

Todellisuudessa monien korkeakoulujen tiloista vain osa on esteettömiä edes liikkumisen kannalta. Käytössä olevia tiloja ja niistä tiedottamista voidaan kehittää selvittämällä niiden ongelmakohdat ja laatimalla suunnitelma tarvittavien parannusten toteuttamiseksi (ks. www.esteeton.fi). Uudisrakennusten tilojen esteettömyys kannattaa ottaa huomioon suunnittelun alusta lähtien.

Käytettävien koetilojen esteettömyys ja saavutettavuus on varmistettava. Hakijoille on oltava tarjolla selkeät tiedot ja ohjeet koetilaan saapumisesta sekä ohjeet ja kartta esteettömästä kulkureitistä. Jossain tilanteissa saavutettavuus voi tarkoittaa sitä, että hakijalla on mahdollisuus tutustua koetilaan tai kokeilla kalusteiden sopivuutta ennakolta.

Mikäli mahdollista, avustajan tai tulkin olisi hyvä käydä tutustumassa tiloihin (valaistus, istumajärjestys, näkyvyys) ja laitteisiin, joita valintakokeissa käytetään.

Tulkkausta käytettäessä tulkeille varataan selkeä oma paikkansa koetilasta. Useimmiten tulkkeja on kaksi ja he tarvitsevat oman työtilansa. Kirjoitustulkeille varataan pöytätilat ja tuolit.

Jos samassa koetilassa toimii erilaisia järjestelyjä tarvitsevia hakijoita, on varmistettava, etteivät tehdyt järjestelyt sulje toisiaan pois. Esimerkiksi hakija, jolla on keskittymisvaikeuksia, ei voi työskennellä samassa tilassa tulkkia käyttävän hakijan kanssa. Jos lisäaikaa tarvitseva hakija toimii samassa tilassa muiden kanssa, hänelle on annettava mahdollisuus pitää tauko, kun poistuvien hakijoiden aiheuttama häiriö on voimakkaimmillaan kokeen päätyessä.

Lisää tietoa kohdassa Liite 1 Esteetön valintakoeympäristö.