2.1 Kirjalliset kokeet

Valintakoemateriaalin hyvä luettavuus on tärkeää kaikille hakijoille. Koetehtävissä saatetaan mitata tieteenalan termistön tuntemusta. Samalla on pyrittävä käyttämään selkeää yleiskieltä ja välttämään tarpeettomia vierassanoja.

Kaikkien hakijoiden aikaa ja vaivaa säästää aineistokoe, johon luettava teksti on esteettömästi saatavilla oppilaitoksen verkkosivuilta.

• Esteetön aineisto voi muodoltaan olla suositusten mukainen HTML- tai tekstiasiakirja.
  • PDF-tiedosto tai kuvamuotoinen esitys eivät yksinomaisena aineistona sovellu kaikkien käyttäjien tarpeisiin.

Esimerkiksi digitaalisen ääni- tai tekstiversion saaminen pääsykokeisiin luettavasta kirjasta saattaa kestää 2 kuukautta, minkä lisäksi tulisi olla kohtuullinen aika aineiston lukemiseen.

ESIMERKKI Tiedekunta julkaisee joka vuosi valintakokeessa käytettävät kirjat. Sähköiset aineistot toimitetaan etukäteen Celia-kirjastolle, jolloin kirjojen sähköiset, piste- ja ääniversiot ovat samaan aikaan hakijoiden saatavilla kuin painetut teokset. Hakuoppaassa ohjeistetaan lukemisesteisiä hakijoita ottamaan yhteyttä Celiaan hyvissä ajoin. Menettelystä ja aineiston luottamuksellisuudesta on sovittu Celian kanssa (Karppinen 2009).

Jos kirjallista aineistoa jaetaan vasta valintakoetilanteessa, sen tulee olla esteetöntä ja yksilölliset tarpeet, kuten valaistus sekä lukemisen ja kirjoittamisen apuvälineet tulee ennakoida.

Aineiston lukemiseen on hyvä varata riittävästi aikaa. On poikkeuksellista, että koeaika olisi hakijan osaamisen tai edellytysten arvioimiseksi tärkein kriteeri. Käytännön syistä koeaikaa joudutaan kuitenkin rajoittamaan. Tarvittavan lisäajan määrää päätettäessä tulee ottaa huomioon koetehtävien ja -tilanteen vaatimukset sekä hakijan perusteltu ajantarve.

Paljon lukemista edellyttävät aineistotehtävät ja monivalintakysymyksiä sisältävät kokeen osat edellyttävät enemmän lisäaikaa kuin esimerkiksi yksi esseeaihe. Suuntaa antavana ohjeena voitaneen pitää ylioppilastutkinnossa käytössä olevaa 2 tunnin lisäaikaa. Jos koe on lyhyempi kuin 3-4 tuntia, on lisäajan määräkin lyhyempi, esimerkiksi 1-2 tuntia.

Monivalintalomakkeen täyttäminen voi olla näkemiseen, hahmottamiseen tai motoriikkaan liittyvistä syistä esteellistä. Paperilomakkeelle on oltava esteetön vaihtoehto tietokoneella vastattavaksi, ja vastaamiseen on oltava tarvittaessa saatavilla kyselyyn perehtynyt avustaja. Kirjallisissa soveltuvuutta tai hakijan personallisuutta mittaavissa kokeissa tulisi ensisijaisen vastaustavan olla kirjallinen tai hakijan tulisi voida käyttää valitsemaansa avustajaa yksityisyyden suojan vuoksi.

Jos hakijan äidinkieli on muu kuin suomi tai ruotsinkielisessä oppilaitoksessa ruotsi, on valintakoetta järjestettäessä otettava huomioon äidinkielen vaikutus tehtävän ohjeistuksessa ja arvioinnissa. On tärkeää käyttää selkeää yleiskieltä ja välttää harvinaisia tai selvästi suomalaiseen kulttuuriin liittyviä sanoja, jotka eivät olennaisesti liity aiheeseen.