ESOK-hanke 2006-2011

Ohjeistustyöpaja

Tässä esitettyjen periaatteiden toteuttamista tukevat:

Opiskelun esteettömyys/periaatteet

1. Yleiset periaatteet

Yliopiston toiminta perustuu koulutukselliseen tasa-arvoon, yhdenvertaisuuteen ja saavutettavuuteen.

Koulutuksellinen eriarvoisuus aiheutuu yleensä asenteiden ja ympäristöjen esteistä. Eriarvoisuus tai syrjinnän vaara voi liittyä opiskelijan vammaan, terveyden tilaan, oppimisvaikeuteen, etniseen taustaan, kieleen, uskontoon tai vakaumukseen, seksuaaliseen suuntautumiseen ja/tai ikään.

Yliopisto varmistaa, että kaikki sen politiikat, käytänteet ja toiminnat, myös strateginen suunnittelu ja resurssien kohdentaminen, edistävät esteiden poistamista yhteisössä toimivien syrjinnän vaarassa olevien henkilöiden osallistumiselta kaikkeen työhön, opiskeluun ja sosiaaliseen toimintaan korkeakoulussa.

2. Opetuksen suunnittelu

Uudet opintojaksot ja -kokonaisuudet suunnitellaan niin, että esteettömyys ja yhdenvertaisuus voivat toteutua kaikkien opiskelijoiden suhteen.

Osaamistavoitteet ja arviointitavat laaditaan niin, että esteettömyys ja yhdenvertaisuus voivat toteutua. Kaikille tarjotaan mahdollisuus edetä opinnoissa ja osoittaa osaamisensa.

Henkilöstöllä on valmiudet ottaa kurssien suunnittelussa huomioon opiskelijoiden monenlaisuus.

3. Tiedotus mahdollisille opiskelijoille, opiskelijoille ja henkilöstölle

Korkeakoulun julkinen toiminta, opetusta koskeva ja yleinen tiedotus ovat esteettömiä ja sisältävät tiedon siitä, miten opiskelijoiden yhdenvertaisuus  toteutetaan.

4. Valintamenettelyt ja politiikat

Valintamenettelyt ja -kriteerit varmistavat, että jokaisella hakijalla on yhdenvertaiset mahdollisuudet tulla valituksi.

Hakijan mahdollinen tuen tarve selvitetään ja siihen vastataan hyvissä ajoin ottaen huomioon hakijan näkemykset.

5. Opiskelupaikan vastaanottaminen, rekisteröityminen ja perehdyttäminen

Opiskelupaikan vastaanottamisen, rekisteröitymisen ja perehdyttämisen järjestelyt uusille opiskelijoille ovat esteettömiä ja vastaavat kaikkien opiskelijoiden tarpeisiin.

6. Oppiminen ja opettaminen

Pedagogisessa suunnittelussa ja opintokokonaisuuden toteutuksessa otetaan huomioon jokaisen opiskelijan mahdollisuus osallistua kaikkeen opintokokonaisuuteen kuuluvaan toimintaan.

Jokaisen opiskelijan tuen tarve selvitetään ja siihen vastataan ottaen huomioon opiskelijan näkemykset.

7. Oppimisen arvioiminen

Oppimisen arvioinnin käytänteet varmistavat, että kaikille opiskelijoille annetaan tilaisuus osoittaa osaamisensa yksilölliset tarpeet huomioon ottaen.

8. Tieto- ja viestintäteknologia TVT

Yliopisto tarjoaa monimuotoisia mahdollisuuksia oppimiseen, tiedonsaantiin ja vuorovaikutukseen.

Tieto- ja viestintäteknologiaa käytetään aktiivisesti opetuksen ja viestinnän vaihtoehtojen tarjoamiseen erilaisille toimijoille.

Vaihtoehtoja totetutetaan teknologioilla, jotka on todettu esteettömiksi ja edistävät jokaisen yhdenvertaisia mahdollisuuksia osallistua.

9. Ohjauspalvelut ja tiedonsaanti

Yliopiston opiskelijoille tarjotaan tukea ja ohjausta opintojen aloittamisen, niiden suunnittelun, etenemisen ja loppuun saattamisen sekä työllistymisen tueksi tietoisena opiskelijoiden erilaisista tarpeista.

Yliopisto kehittää ja tuottaa ohjauspalveluja ja työelämätietoa yhteistyössä opiskelijoiden ja eri sidosryhmien kanssa.

10. Opiskelijapalvelujen saatavuus

Korkeakoulun opiskelijapalvelut ovat täydessä laajuudessaan kaikkien opiskelijoiden käytettävissä.

11. Asiantuntevat täydentävät palvelut

Korkeakouluissa on riittävästi nimettyjä henkilöstön jäseniä, joilla on tarvittava osaaminen ja kokemus syrjinnän vaarassa olevien hakijoiden ja opiskelijoiden sekä heidän kanssaan toimivan henkilöstön neuvontaan ja tukeen.