ESOK-hanke 2006-2011

Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n kannanotto paneelikeskustelussa

Valtakunnallisen korkeakoulutuksen esteettömyysseminaari 6. -7.5.2009, Helsinki

ESOK-hankkeen lähtökohta on laaja-alainen esteettömyyden käsite.Tavoitteena on ottaa huomioon opiskelijoiden monenlaisuus ja kehittää opiskelun fyysistä, psyykkistä ja sosiaalisista esteettömyyttä siten, että jokainen voi ominaisuuksistaan riippumatta opiskella yhdenvertaisesti muiden kanssa.

Myös Opetusalan ammattijärjestössä esteettömyys nähdään laajasti. Meillä on asiaan kaksi näkökulmaa, jotka monessa kohdin liittyvät toisiinsa. Toisaalta on kysymys oppilaan ja opiskelijan kasvatus- ja opetustyöstä ja toisaalta opettajan työhön ja työolosuhteisiin liittyvästä edunvalvonnasta.  OAJ:n edunvalvonta käsittää koulutuspolitiikan, palkkaus- ja palvelussuhdeasiat ja työelämäasiat. 

Opettajien ammattieettisissä ohjeissa lähtökohtana on humanistinen ihmiskäsitys ja ihmisen kunnioittaminen. Ihmisarvoa tulee kunnioittaa riippumatta esimerkiksi ihmisen sukupuolesta, iästä, uskonnosta, alkuperästä, mielipiteestä tai kyvyistä. Koulun tehtävä on kasvattaa lapsia yhteiskuntaan, jonka tavoitteena on kaikkien sen jäsenten ihmisarvoa kunnioittava ja yhdenvertainen kohtelu. Moniarvoisessa yhteiskunnassa tämä edellyttää erilaisuuden hyväksymistä ja syrjinnästä pidättymistä.

OAJ on perustanut opetusalan eettisen neuvottelukunnan, joka on valtakunnallinen riippumaton elin. Neuvottelukunta on juuri julkaissut kirjan ”Erilaisuuden valot ja varjot” eettinen kasvatus koulussa, jonka tarkoituksena on herättää keskustelua erilaisuuden kohtaamisesta opetusalalla. Neuvottelukunta ottaa myös kantaa opetusalalla esiin tuleviin eettisiin kysymyksiin ja edistää keskustelua opettajan ammattietiikasta. Fyysiseen esteettömyyteen liittyvistä asioista ei toistaiseksi ole pyydetty lausuntoja.

Oppilaitosrakennus on sekä opiskelijan että opettajan työpaikka. Vaikka esim. turvallisuusasiat ovatkin eri lainsäädännön alaisia, niin samoja tiloja käytetään ja samaa ilmaa hengitetään. Moniin muihin toimintaympäristöihin verrattuna oppilaitos vaikuttaa kaikkiin käyttäjiinsä kokonaisvaltaisesti ja erityisesti nuoriin. Usein puhutaan koulu- ja oppilaitosrakennukseen kätketystä piilo-opetussuunnitelmasta, joka vaikuttaa opiskeluun, viihtyvyyteen ja hyvinvointiin.

OAJ kouluttaa opettajatyösuojeluvaltuutettuja toimimaan asiantuntijoina työpaikoilla. Työturvallisuuslaki edellyttää että työpaikoilla tehdään vaarojen selvittäminen ja riskien arviointi. Fyysisen esteettömyyden kannalta on kysymys tilaturvallisuudesta. Siinä katsastetaan myös liikkumisesteisten turvallisuusasiat ja tehdään tarvittavat muutokset.

Viime aikojen tapahtumat ovat nostaneet entistä vahvemmin esiin myös henkilöturvallisuusasiat. OAJ:llä on edustaja sisäministeriön ja opetusministeriön työryhmässä, jonka tehtävän on uudistaa oppilaitosten pelastussuunnitelmia ja suunnitella asiaan liittyvää koulutusta. OAJ pitää ESOK hanketta tärkeänä ja on valmis omalta osaltaan viemään viestiä eteenpäin sekä omissa koulutuksissaan että tiedotuskanaviensa kautta. Tällaisia ovat mm. työsuojelu- ja yhteistoimintakoulutus sekä ammattikorkeakoulu- ja yliopistopäivät.

Lisätietoja:

erityisasiantuntija Hannele Louhelainen puh 020 748 9623

työelämäasiamies Marjatta Pitkänen puh 020 748 9629

työmarkkina-asiamies Kirsti Hietaranta puh 020 748 9653