ESOK-hanke 2006-2011

Lukivaikeus korkeakouluissa

Kaipaatko tietoa korkeakouluopiskelijoiden lukivaikeuksista ja vinkkejä heidän tukemiseen? Lue käytännöllistä tietoa tiiviissä muodossa Korkeakouluopiskelijoiden lukivaikeudet ja hyvät käytännöt opiskelun tukemiseksi -raportista.

Mitä?

Raportin kirjoittaja Elina Taskinen toimi valtiohallinnon harjoittelijana Turun yliopiston opiskelijapalveluissa, sijoitettuna vammaisasiamiehen tehtäväkentälle. Harjoittelun ja raportoinnin ohjaajana toimi Vammaisasiamies Paula Pietilä.
- Raportin tarkoituksena on omalta osaltaan vastata tiedon tarpeeseen lukivaikeuksien korkeakouluopiskelijoiden tarpeista ja tilanteesta korkeakoulukentällä, Pietilä toteaa.

Lukivaikeuksisia opiskelijoiden määrä on kasvanut Suomen korkeakouluissa, mutta keinoja tai käytäntöjä lukivaikeuksien huomioimiseen ja havaitsemiseen opetuksessa ja ohjauksessa on vielä liian vähän. Raporttiin on koottu tutkimustietoa lähinnä Suomesta jamuista Pohjoismaista, sekä pienen kyselyn avulla selvitetty järjestö- jakorkeakoulutoimijoiden näkemyksiä lukivaikeuksista ja hyvistä käytännöistä korkeakouluopiskelussa.

Kenelle?

Raportista hyötyvät Pietilän mukaan kaikki, joiden työtä tai toimintakenttää aihepiiri jollain tavoin sivuaa. Erityisesti siitä on hyötyä opetus- ja ohjaustehtävissä toimiville ja näiden tehtävien suunnittelusta vastaaville.
- Toivoisin, että raportti tavoittaisi erityisesti "ruohonjuuritason" toimijat", opettajat ja ohjaajat, koska raportissa on paljon hyviä käytännön neuvoja. Ainakin omalta ylioppilaskunnaltani TYY:ltä olen saanut palautetta, että heilläkin tiedon tarvetta on, Pietilä kertoo.

Korkeakouluopiskelijoiden lukivaikeudet ja hyvät käytännöt opiskelun tukemiseksi –raporttiin.