ESOK-hanke 2006-2011

Kansainvälistä vuoropuhelua

Kansainvälinen opiskelijavaihto on yhä polttavampi kysymys korkeakoulujen esteettömyysasioissa. Sen toteuttaminen vaatii yhteistyötä ja sujuvaa kommunikaatiota.
Maailman matkaajat

Pidän lankapuhelinta kädessäni ensimmäistä kertaa moneen vuoteen. Samaan aikaan hälytysääni soi Sussexin yliopistossa, Englannissa. Teen oikealla kädellä tilaa pöydälle paperia varten ja nappaan kynän käteen. Puhelin hälyttää edelleen, kukaan ei vastaa. Luonnostelen samalla paperille asioita, jotka olisi hyvä ottaa haastattelussa esille. Puheluni ohjautuu vastaajaan, koneääni pyytää jättämään viestin.

- Hi there! It’s me, Otto, sanon äänimerkin jälkeen. Yritin tavoittaa sinua, kuten tätä kuunnellessasi varmaan jo arvasitkin.

Tavoittelemani henkilö on Disability Issues Worldwide (DIW) organisaation yhteyshenkilö Adele Browne. DIW kuuluu voittoa tavoittelemattomaan organisaatioon European Association for International Education (EAIE), jonka tarkoituksena edistää eurooppalaisen korkeakoulutuksen kansainvälistymistä.

DIW on erikoistunut kentälle, jossa kaikille ihmisille halutaan taata yhtäläiset oikeudet ja mahdollisuudet toteuttaa päämääriään. Toisin sanoen organisaatiossa tuetaan liikkuvuuden ja opiskelun esteettömyyttä.

Lasken puhelimen takaisin pidikkeeseensä. Lankapuhelin ei vaikuta saavutettavalta ratkaisulta tavoittaa toivottu henkilö. Tällä tavallako kansainvälinen kommunikointi toteutetaan vielä 2010-luvulla? Saan myöhemmin Brownelta mailia, että hän asentaa työkoneeseensa Skypen, ilmaisen verkkopuhelinsovelluksen. Seuraava haastattelu toteutetaan ilman puhelinlaskua internet -palvelimen välityksellä.

Vastaanottajaa tarvitaan

- Good day, how are you, Browne tervehtii minua.

Utelen heti alkuun, miten kansainvälisessä organisaatiossa kommunikointi hoidetaan.

- Viime kerta oli poikkeus, sillä harvemmin tulee lankapuhelimella soitettua. Suurimmaksi osaksi viestintä tapahtuu sähköpostilla, joskus Skypellä ja silloin kun mahdollista, ihmisiä tavataan paikan päällä.

Browne kertoo, kuinka hän on tavannut seminaareissa ympäri Eurooppaa aivan sattumalta tuttaviaan, joiden osallistumisesta seminaariin hän ei ole tiennyt ennalta. Maailma on saavutettavampi jo monelle.

- Elämme globaalissa maailmassa ja kansainvälinen yhteistyö on mukana olemisen perusta.

Kommunikoinnin on oltava helppoa ja välitöntä, sillä DIW:n tekemä työ perustuu hyvin paljon viestintään.

- Tuotamme esteettömyystietoa eri puolille Eurooppaa ja maailmaa. Tärkeintä on saada aikaan positiivinen asenne esteettömyyttä kohtaan, korkeakoulujen täytyy reagoida ja olla valmiita auttamaan vammaisasioissa. Viestillä täytyy olla vastaanottaja, että asia menisi eteenpäin.

Laki on laki

Esteetön opiskelijavaihto on yhä polttavampi kysymys niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Mitä asioita tarvitaan kansainväliseen liikkuvuuden edistämiseen?

- Pitää tuottaa tietoa, avata vastuussa olevien ihmisten silmät. Lisäksi pitäisi panostaa esteettömyystyöhön ja -virkoihin. Laki vaikuttaa siihen miten toimitaan ja eri maissa on eri lait. Pyrimme myös vaikuttamaan päättäjiin. DIW tukee sitä, että pyrittäisiin yhtenäisiin tavoitteisiin muiden maiden kanssa.

- Euroopan maissa tulee lisätä esteettömyyden ymmärtämistä. Pitää saada tietoa ja uskallusta toteuttaa esteettömyyttä. Vammaisia opiskelijoita tulee tukea ja antaa käytännön apua.

Kyselen Brownelta hänen saamistaan kokemuksistaan työnsä parissa.

- Saamani kokemukset työstä ovat todella hyviä. EAIE edustaa kaikkia oleellisia osapuolia mukana olevissa korkeakouluissa. Olen tavannut paljon ihmisiä ja on hienoa kuulla välittömiä kokemuksia muista maista.

- Aivan kuten sinäkin. Tätä tapahtuu joka viikko, että joku ottaa yhteyttä, tulee mukaan ja meillä kaikilla sama päämäärä esteettömyyden suhteen. Työ on antoisaa. Very positive feeling.

Englannissa menee hyvin, mutta...

Mitä muuten Englantiin kuuluu?

- Tilanne Englannin korkeakouluissa on melko hyvä, ainakin jos verrataan muihin maihin. Kansalliset lait tukevat hyvin vammaistyötä. Pitäisi tosin työskennellä enemmän myös muiden osapuolten kanssa unohtamatta kansainvälisyyttä.

Browne on vastannut kysymyksiini vaivattomasti ja välittömästi. Kysyessäni, mitä kehittämisalueita löytyy Englannin korkeakoulutuksen esteettömyyskentältä, Browne hiljenee.

Kysyn vielä uudestaan ja tarkennan kysymystäni, että minkälaisia ongelmia tai esteitä esteettömyystyössä on ollut, kunnes Browne on saanut kerättyä ajatuksensa.

- Tämä on hirveän vaikea kysymys, sillä minulla on sanottavaa niin paljon. Ongelmat ovat varmasti osittain samanlaisia kuin muissakin maissa. Excluding rather than including, vammaisia on helpompi sulkea yhteisön ulkopuolelle kuin ottaa mukaan.

Onko muuten Sussexin yliopistossa suomalaisia vaihto-opiskelijoita?

- Kyllä. En ole varma, onko juuri tällä hetkellä, mutta Helsingin yliopistosta meille on tullut suomalaisia.

Kerron Brownelle, että haastattelu julkaistaan suomeksi.

- Minulla onkin täällä suomalainen kollega. Pitää kysyä häntä joskus vilkaisemaan tätä tätä.

Kerro terveisiä!


European Association for Internal Education - EAIE

Disability Issues Worldwide - DIW


Otto Myöhänen
HuK, korkeakouluharjoittelija
ESOK-hanke

(Kuka on Otto Myöhänen?)

Artikkelissa käytetty kuva on luvallisesti hankittu osoitteesta http://www.freedigitalphotos.net