Korkeakoulujen verkkoviestintää arvioidaan esteettömän opiskelun kriteereillä

Tiedote 4.4.2008 julkaistavissa heti

Kaikkien suomalaisten ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen verkkosivujen esteettömyyttä ja tietosisältöjä kartoitetaan arviointitapahtumassa tiistaina 8.4.2008 Taideteollisessa korkeakoulussa.

Esteettömillä verkkosivuilla tarkoitetaan sellaisia verkkosivuja, jotka ottavat huomioon erilaiset käyttäjät. Esteettömät verkkosivut palvelevat mm. käyttäjiä, joilla on näkö-, kuulo- tai liikkumisrajoitteita sekä henkilöitä, jotka käyttävät verkkosivuja erilaisilla päätelaitteilla.

Arviointitapahtumassa suomalaisten korkeakoulujen verkkosivujen esteettömyyttä ja tietosisältöjä arvioidaan sellaisten opintojaan suunnittelevien henkilöiden kannalta, joilla on jokin vamma tai jotka ovat erilaisia oppijoita tai jotka kuuluvat kieli- tai kulttuurivähemmistöön ja/tai jotka ikääntyvät.

Esteettömyysarviointia tehdään testien ja hakupalvelujen avulla, minkä lisäksi arviointiin osallistuvat näkövammaiset testaajat selvittävät sivujen esteettömyyttä apuvälineohjelmilla.

Arvioinnin tavoitteena on kerätä tietoa korkeakoulujen verkkosivujen saavutettavuudesta ja tarjolla olevasta esteettömyystiedotuksesta. Tieto vallitsevasta tilanteesta tukee korkeakoulujen esteettömyystyötä tarjoamalla vertailukohtia ja aktivoi keskustelua opiskelumahdollisuuksien yhdenvertaisuuden kehittämiseksi.

Arvioinnin tulokset raportoidaan korkeakouluille, ja niitä käytetään hyväksi saavutettavuuskriteeristön edelleen kehittämisessä.

Arviointikriteerit on punnittu ESOK-hankkeen (Esteetön opiskelu korkea-asteen oppilaitoksissa -hanke) kyselyssä, jossa korkeakoulujen henkilöstön ja opiskelijoiden sekä järjestöjen edustajat äänestivät niiden tärkeydestä. ESOK-hanke edistää korkea-asteen opetuksen ja opiskelun fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista esteettömyyttä siten, että jokainen voi ominaisuuksistaan riippumatta opiskella yhdenvertaisesti muiden kanssa. Taideteollisessa korkeakoulussa esteettömyyttä ja saavutettavuutta on tutkittu opinnäytetöissä ja väitöskirjatutkimuksissa. Lisäksi Taideteollinen korkeakoulu on ollut aktiivinen toimija saavutettavuutta edistävässä Design for All -verkostossa.

Media ja sidosryhmät ovat tervetulleita seuraamaan esteettömyysarviointia tiistaina 8.4. klo 9-14 Taideteolliseen korkeakouluun, Hämeentie 135 C, kielistudio, 4.krs.

Lisätietoa:
ESOK-hanke, Hannu Puupponen, puh. (014) 260 3734,