ESOK-hanke 2006-2011

Kriteerien tärkeys -kyselyn tulokset

Esteettömyys korkeakoulujen verkkosivuilla -arviointikriteerit punnittiin kyselyssä.

Korkeakoululuille ja ESOK-hankkeen yhteistyökumppaneille lähetettyyn kyselyyn vastattiin aktiivisesti. Kyselyssä esitetyt korkeakoulujen verkkosivujen esteettömyyden ja opiskelumahdollisuuksien kuvailun kriteerit hyväksyttiin yleisesti tärkeiksi.

Muutamaa kriteeriä kuitenkin pidettiin vähemmän tärkeinä ja joihinkin koettiin vaikeaksi ottaa kantaa. Vähemmän tärkeiksi näki osa vastaajista yhteydet eri toimijoihin. Vieraiksi koettiin lähinnä verkkosivun teknisen esteettömyyden kuvaajat.

Myös uusia arvioitavia asioita ja näkökulmia opiskelun esteettömyyteen ehdotettiin kiitettävästi.

Arviointia kehitetään kyselyn tulosten perusteella. Vastausten ja muun käytettävissä olevan tiedon pohjalta olisi tarvetta myös laajempaan ja monipuolisempaan arviointiin kuin tässä vaiheessa on mahdollista.

Ketkä vastasivat?

Kriteerien tärkeyttä koskevaan kyselyyn saatiin 64 vastausta ajalla 15.02.-19.03. Vastaajista 88% oli korkeakouluista. Järjestöistä oli 7% ja toisen asteen oppilaitoksista 3%.

Ohjaustehtävissä vastaajista toimi 30% ja opetustehtävissä 21%, kun enemmistö vastanneista (32%) oli muuta henkilöstöä. Opiskelijoita vastajiien joukosta oli 11%.

Aloitussivun tekninen esteettömyys

Aloitussivun teknisen esteettömyyden viidestä kriteeristä kolmea piti tärkeänä vähintään 70% vastaajista. Sen sijaan WCAG 1.0 -kriteeristön mukaista esteettömyyttä piti tärkeänä 67% vastaajista ja HTML-merkintäkielen virheettömyys oli selvästi tärkeä vain puolelle vastaajista (50%).

Kriteerien tärkeyttä ei niinkään kiistetty vaan niistä oltiin epätietoisia."En osaa sanoa" vastauksia kertyi juuri näille kahdelle arviointikohdalle eniten kaikista kyselyssä esitetyistä 21 kriteeristä (Sivun esteettömyys WCAG 1.0 kriteerein 29%/eos, HTML-merkintäkielen oikeellisuus 32%/eos).

Mitä muuta pitäisi ottaa huomioon -kohdassa esitettiin toiveita navigoinnin, kielellisen ilmaisun ja ulkoasun saavutettavuuteen. Erilaisten päätelaitteiden huomioimista pidettiin tärkeänä. Ruudunlukuohjelman rinnalla tuotiin esille toive sivun saavutettavuudesta mobiililaitteilla, etenkin kännykällä.

Opiskelun esteettömyyttä koskevan tiedon löydettävyys

Epäröintiä kriteerin tärkeydestä oli kuudesta esitetystä kolmen kohdalla: sisäiset linkit (64% tärkeä), ulkoiset linkit (44% tärkeä) ja Opetushallituksen oppaan esittäminen (64%) kohdalla.

Muuta huomioon otettavaa -kommenteissa opetushallituksen opasta pidettiin tärkeänä lähinnä hakuvaiheessa. Opasta ei pidetty merkittävänä koska se perustuu vain korkeakoulujen omiin arvioihin, joiden asiantuntevuutta epäiltiin. Yhtäältä pidettiin riittävänä, että on yksi yhteystieto, jolla voi ilmoittaa puutteista, toisaalta toivottiin kaikkien tahojen tietoja ja vielä mielellään niin, että ilmoitetaan selvästi yhteyshenkilö. Tärkeänä pidettiin, ettei oleellista esteettömyystietoa kätketä ainoastaan intranetiin.

Esteettömyyttä koskeva tieto

Esitettyjä 10 kriteeriä pidettiin tärkeinä lukuun ottamatta yhtä, ylioppilas-/opiskelijakunnan tukea esteettömälle opiskelulle. Tärkeänä piti tietoa tuesta 61% vastaajista 34% ei niin tärkeänä.

Kohdassa Muuta huomioon otettavaa, toivottiin esille myös joustavia opiskelujärjestelyjä ja oppimisen esteettömyyttä. Toivottiin, että tietoa olisi saatavilla asumisesta, harrastuksista ja muusta opiskelijan elämään liittyvästä.