ESOK-hanke 2006-2011

Esteettömyys ammattikorkeakoulukentällä – kuinka sen mahdollistamme?

<p>Opiskelijoiden uupuminen, mielenterveyden haasteet sekä lukemiseen ja kirjoittamiseen liittyvät vaikeudet kokosivat lähes 60 keskustelijaa ammattikorkeakoulujen ensimmäiseen esteettömyysfoorumiin Jyväskylän ammattikorkeakoululle 10.3. 2008. Seminaariteemoja pohdittiin pienryhmissä ja niistä käytiin keskustelua yhteenvetojen pohjalta. Foorumissa oli koolla kuraattoreita, opinto-ohjaajia, lehtoreita sekä terveydenhoitajia. Keskustelufoorumin koollekutsujana toimi Jyväskylän ammattikorkeakoulu, jossa toteutetaan Esteettömät oppimisympäristöt -hanketta. Projektipäällikkö Maija Hirvonen kertoi hankkeen tavoitteista ja toiminnasta. <a href="http://esok.jyu.fi/artikkelit/raportit/estamk/Jamk-hankeMH.ppt/">JAMKin Esteettömät
oppimisympäristöt -esittely</a> (.ppt-tiedosto)</p>
<h3>Keinoja opiskelijoiden jaksamisen tukemiseen</h3>
<p>Kuinka ammattikorkeakoulussa voidaan tukea opiskelijoiden jaksamista?
Haasteita nähtiin tulevan mm. opiskelun ja työnteon sekä opiskelun ja perhe-elämän yhteensovittamisesta. Lisäksi monien aikuisopiskelijoiden haasteena on opiskelutaitojen ”herättäminen” ja opiskeluvalmiuksien päivittäminen – erilaisiin oppimisympäristöihin, oppimisalustoihin ja tietoteknisiin sovelluksiin. Yhteenvedossa todettiin, että ohjaustehtävissä olevat henkilöstöryhmät tarvitsevat koulutusta, jotta voivat havaita organisaatiossa opiskelijoiden jaksamiseen vaikuttavia tekijöitä sekä opiskelijoiden voimavaroissa tapahtuvia muutoksia. </p>
<p>Tärkeänä nähtiin uupumisen merkkien tunnistaminen varhaisessa vaiheessa ja ennaltaehkäisy sekä ratkaisukeskeinen, positiivinen tukeminen. Myös sosiaalisten taitojen vahvistamisella on merkittävä asema opiskelijoiden mielenterveysongelmien ehkäisemisessä - esimerkiksi esiintymisjännitys ja sosiaalisten tilanteiden pelko saattavat aiheuttaa esteitä opiskelulle ja jopa opintojen keskeyttämisen. Lisäksi ”kirjavissa kantimissa ” olevaan opiskelijaterveydenhoitoon toivottiin yhtenäisyyttä - riittävä opiskelijaterveydenhuolto tulisi taata myös AMK-opiskelijoille.
</p>
<p>Lukemisen ja kirjoittamisen haasteita pohtineessa ryhmässä toivottiin hyvien käytäntöjen levittämistä sekä tietoa erilaisista LUKI-tietokoneohjelmista – kuinka opiskelijaa voidaan tukea ja ”kuntouttaa”. Ammattikorkeakouluissa opiskelun tukemiseen liittyvät käytännöt vaihtelevat, mutta useissa oppilaitoksissa opiskelija voi saada pienryhmä- tai yksilötukea joko opettajien, opinto-ohjaajien tai erityisopettajan toimesta. Tässäkin teemassa henkilöstökoulutusta pidettiin tärkeänä ennaltaehkäisevien sekä tukevien toimintamallien luomiseksi.</p>
<p>Mistä aika ja voimavarat esteettömyyden mahdollistamiseen? Kolmas työryhmä pohti resursointiin ja käytännön toteutukseen liittyviä kysymyksiä. Resursseja koettiin tarvittavan henkilöstökoulutukseen sekä esteettömyyttä edistävien toimintamallien kehittämiseen ja ylläpitämiseen. Ryhmässä pohdittiin, tarvitaanko korkeakouluihin nimetyt henkilöt vastaamaan esteettömyyden toteuttamiseen liittyvistä asioista. Yksi näkökulma resurssikeskusteluun on muuttaa opiskelun viivästyminen tai opintojen keskeytyminen euroiksi – mitä ne tulevat oppilaitokselle maksamaan. Tutkimalla opiskelijoiden kokemia opiskelun ongelmia ja keskeytyksiä oppilaitokset voivat saada merkittävää tietoa esteettömyystyönsä edistämiseen. Opiskelijoiden tekemiä opinnäytetöitä ja kehittämistehtäviä voitaisiin myös käyttää voimavarana ja resurssina esteettömyyden edistämisessä.</p>
<h3>Strategioista käytäntöön</h3>
<p>Johtopäätöksiä tehtäessä todettiin, että esteettömyyden edistämisen tulee sisältyä korkeakoulujen strategioihin ja siirtyä sieltä toimintasuunnitelmiin sekä konkretisoitua ohjaus- ja oppimisympäristöissä. Esteetön opiskelu täytyy saattaa osaksi muita ammattikorkeakoulun prosesseja, mutta sen toteutukseen tulisi luoda erilaisia toimintamalleja. Tärkeänä pidettiin myös, että esteettömyysteema on esillä opettajankoulutuksessa. Lisäksi esteettömyyteen liittyvien hyvien käytäntöjen ja tiedon tulisi olla helposti saatavilla ja levityskanavaksi toivottiin valtakunnallisen korkeakoulujen esteettömyyshankkeen, ESOKin portaalia – www.esok.fi. Merja Ylönen ESOK-hankkeesta totesi, että hän ottaa mielellään vastaan esteettömyyteen liittyvää ja portaaliin sijoitettavaa materiaalia – merja.ylonen@diak.fi.</p>
<p>Yhteenvetona voidaan todeta, että keskustelufoorumi herätti kysymyksiä ja osoitti korkeakouluhenkilöstön yhteistyön halun ja tarpeen. Keskusteluissa todettiin, ettei esteettömyysasioissa aina ole kyse suurista ja paljon resursseja vaativista toimenpiteistä, vaan ”ratkaisut voivat olla myös pieniä ja jopa helppoja”. Tällaisten ratkaisujen löytyminen tapahtuu parhaiten opiskelijoiden ja henkilöstön yhteisyössä – luovassa ja avoimessa ilmapiirissä.</p>
<p>Seuraavaa ammattikorkeakoulujen keskustelufoorumiajankohtaa ja -paikkaa ei päätetty, mutta foorumin järjestävät ottavat vastaan esityksiä seuraavan tilaisuuden järjestelyihin liittyen – maija.hirvonen@jamk.fi. Osallistujat toivotettiin tervetulleiksi valtakunnalliseen korkeakoulujen esteettömyysseminaariin 16.–17.4. 2008 Tampereen yliopistolle http://esok.jyu.fi/koulutus/esok08. Lisäksi Jyväskylän ammattikorkeakoulun Esteettömät oppimisympäristöt -hanke toivottaa kaikki tervetulleiksi aihetta käsittelevään seminaariinsa 2.10.2008, josta tulee lisätietoa myöhemmin ESOK-portaalin kautta.</p>