ESOK-hanke 2006-2011

ADysTrain-projektin kokoamassa työpajassa pohdittiin erilaisen oppijuuden tukemista

Ilari Rantala ja Terhi RaitanenADysTrain -projektin (Adult Dyslexia Training) toimijat Anna-Kaarina Kairamo ja Ilari Rantala Teknillisen korkeakoulun koulutuskeskus Dipolista kutsuivat koolle oppilaitosten, järjestöjen, työvoimahallinnon ja ESOK-hankkeen edustajia keskustelemaan lukivaikeudesta ja korkeakouluopiskelusta. Työpajatyöskentelyn alustajina olivat Terhi Raitanen Pirkanmaan erilaisista oppijoista ja erityisopettaja Anna-Maija Hintikka.

Työpajassa keskusteltiin lukivaikeuden ilmenemismuodoista ja opiskelua tukevista käytännöistä sekä arvioitiin ADysTrain-projektissa tuotettavia opasmateriaaleja. Materiaaleja suunnataan kouluttajille, luennoitsijoille, yritysten esimiehille sekä työntekijöille. Tavoitteena on oppia tunnistamaan lukivaikeutta ja sen myötä tukea erilaisten oppijoiden oppimista ja työntekoa.

Terhi Raitanen painotti alustuksessaan, että "lukemis- ja kirjoittamisvaikeudet ovat odottamattomia suhteessa ikään sekä älyllisiin ja akateemisiin taitoihin. - - Lukivaikeus tai lukihäiriö EI tarkoita luku- tai kirjoitustaidottomuutta." Lukivaikeuteen liittyvien ominaisuuksien ja vaikutusten käsittely herätti vilkkaan keskustelun, jossa lukivaikeus nähtiin usein luovuuteen ja innovatiivisuuteen johtavana ominaisuutena. Yksilö on joutunut kehittämään vaihtoehtoisia tapoja selviytyäkseen erilaisista tehtävistä.

Anna-Maija Hintikka johdatteli osallistujat mm. lukivaikeuden neurologisiin taustoihin sekä oikean ja vasemman aivopuoliskon erilaisiin "tehtäviin". Alustus herätti kysymyksen, miksi käytämme termiä lukivaikeus, sillä havaitut vaikeudet liittyvät usein hahmottamisen vaikeuteen - mm. tekstin, ajan, paikan, numeroiden, ilmiöiden tai äänteiden erotteluun. Myös kouluttajien käyttämät käsitteet saattavat vaikeuttaa oppimista: opettaja voi käyttää sanoja ja termejä itsestäänselvyyksinä, ja jos opiskelija ei hahmota niitä, ei hänellä ole edellytyksiä oppia asiaa.

ADysTrain-projektin logoKansainvälistä ADysTrain -projektia toteutetaan Teknillisen korkeakoulun koulutuskeskus Dipolissa vuosina 2006–2008. Leonardo-projektissa ovat mukana Suomi, Tanska, Bulgaria, Saksa, Englanti, Espanja ja Unkari. Projektin tarkoituksena on lisätä työnantajien tietoisuutta ja ymmärrystä aikuisiän lukivaikeudesta sekä opastaa kouluttajia tuottamaan lukivaikeuden huomioivia koulutusmateriaaleja ja -metodeja. Lisäksi projektissa tuotetaan lukivaikeuteen liittyviä opasmateriaaleja kunkin osallistujamaan koulutus- ja yritystoimintaan sekä eurooppalainen web-sivusto, joka luo yhteyksiä lukivaikeuksisten työntekijöiden ja kouluttajien/esimiesten sekä työnantajien välille.

Projektiin ja sen tuottamiin materiaaleihin voi tutustua ADysTrainin nettisivuilla

Kuva ja teksti: Merja Ylönen