Esteettömyyden Road Show 8.10.2008 Mikkelissä

Fysioterapian lehtori Sirpa Kammonen Mikkelin ammattikorkeakoulusta kertoo Road Show -tapahtumapäivästä.

Mikkelin Road Show -tapahtuman pääpaikka oli Elixiiri, Mikkelin ammattikorkeakoulun hyvinvointipalvelukeskus Mikkelin keskustassa. Elixiirissä tehtiin kesän aikana remontti, jossa esteettömyysasiat pyrittiin ottamaan huomioon.

Päivä alkoi Elixiirissä kutsuvierastilaisuudella, johon saapui tärkeimpiä yhteistyökumppaneita.  Puoliltapäivin alkoi Esteettömyyden Road Show ja Elixiirin avoimet ovet. Pihalla oli tunnin välein esteetöntä jumppaa fysioterapiaopiskelijan vetämänä, pyörätuolitanssiesityksiä sekä pyörätuolirata, jossa parhaan ajan tehneelle palkkiona oli hierontalahjakortti.

Sisällä Elixiirissä oli kirjaimellisesti hapen puutteen vuoksi avoimet ovet, sillä päivän aikana Elixiirin tilat osoittautuivat liian pieniksi kävijämäärälle, joka oli noin 136 henkeä. Elixiirissä esiteltiin Elixiirin toimintoja, joita ovat mm. verenpaineen  mittaus, kuntotestit, kehonkoostumuksen mittaus, haavanhoito ja lapsiparkki, jossa opiskelijat tekivät lapsille kasvomaalauksia. Esteettömyys teeman mukaisesti paikalla olivat palveluasumisen Validia –palvelut (Kiiskinmäen palvelutalo), Mikkelin Invalidit ry puhallustikkoineen ja laskettelusimulaattoreineen sekä Mikkelin Seudun Näkövammaiset ry. Helena Sihvonen hämmästytti kuulijoita esityksellään, jossa hän muuten pyörätuolissa istuvana tuli tandem-hypyllä alas 4000 m:n korkeudesta hymyssä suin. Lisäksi tilaisuudessa pyöri useampaan kertaa videomateriaalia Savonian esteettömän kirjastokohteen suunnittelusta sekä Isak:n Esteettömiä luontoelämyksiä- dvd.

Tilaisuuden yhtenä tavoitteena oli esteettömyyden näkyväksi saattaminen ja se meidän mielestämme onnistui.

Olimme ilmeisesti onnistuneet tilaisuuden markkinoinnissa, sillä kävijämäärä yllätti meidät kaikki. Muutenkin päivä oli onnistunut, jälkeenpäin olemme saaneet hyvää palautetta tapahtuman informatiivisesta luonteesta, sekä mukavista ja asiantuntevista järjestäjistä.

Katso myös videomateriaalia Mikkelin ammattikorkeakoulun tapahtumista!