Tapahtumat Joensuussa

Joensuussa PKAMK:ssa esteettömyyttä tehtiin tutuksi näyttely- ja esittelytorilla, joissa kävijät pystyivät itse kokeilemaan muun muassa sähköpyörätuolia sekä toimimista pimeässä kahvilassa.

Kävijöitä messuhallissaTapahtumapäivän avasi rehtori Vesa Saarikoski. Tikkarinteen juhlasalissa paikalla oli 21 näytteilleasettajaa esteettömyyden eri näkökulmista.

Yleisöpalautteen mukaan suosituin tutustumiskohde oli Etätulkki.fi ja Punos-hankkeen yhteinen osasto. Etätulkki.fi on etätulkkauksesta kiinnostuneille tarkoitettu sivusto, jonka kautta jatkossa pääsee käyttämään maanlaajuista tulkkausjärjestelmää. Etätulkkaus tarjoaa asiakkaalle mahdollisuuden itsenäiseen asioiden hoitamiseen omalla kielellään ja lisää sekä asiakkaan riippumattomuutta että tasa-arvoa. NelivetosähköpyörätuoliEtätulkkaus soveltuu parhaiten lyhyisiin asiointitilanteisiin. Yksi suosituimmista tutustumiskohteista oli myös Pohjois-Karjalan näkövammaiset ry:n pitämä pimeä kahvila "Pimé Café", jossa näkövammaisuuteen tutustuttiin konkreettisella tavalla.

Erilaiset apuvälinetuotteet ja ratkaisut saivat runsaasti kiinnostusta osakseen. Henkilöauton varusteratkaisut ja kylpyhuoneratkaisut kiinnostivat ulkoalueella ja sisällä oli mahdollisuus tutustua ja kokeilla mm. porraskiipijää sekä erilaisia polkupyöräratkaisuja sekä pyörätuolin lisävarusteita. Nähtävillä oli myös mm. nostomekanismilla toimivat saunanlauteet sekä Abloy Oyn tuotteet ja ratkaisut lukitusturvallisuuteen ja oviympäristöjen käytettävyyteen liittyen. Validia-palvelut sekä Lyhytkasvuiset ry esttelivät omaa toimintaansa. Risto Lång testaa porraskiipijääRespecta Oy esitteli pienapuvälineitä ja Martela oli tuonut näytille ja kokeiltavaksi sähköisesti säädettävän työpöydän sekä ACU- ääniympäristön. RTV Oy esitteli mainiota liukastamatonta lattiapinnoitetta, joka sopii sekä julkisiin että kotiympäristöihin. Tapahtumayleisö sai nauttia myös pyörätuolitanssitaitelija Risto Långin vaikuttavasta estyksestä.

Päivän aikana Fysioterapian opiskelijat keräsivät "asiakaspalautetta" tilojen toimivuudesta gå-tur -kierroksilla, ja Minna Lääperin johdolla keskusteltiin esteettömyyteen liittyvistä kokemuksista ja näkemyksistä.

Katso myös videomateriaalia Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun tapahtumista!

Teksti ja kuvat Seija Örn